Nicoline Duinker-Joustra, Kijk op calorieën

February 22nd, 2013

aardbei3h copy

Basisinformatie over voeding

kijkopcalorieen

Bol.com

Voor wie geen internetverbinding heeft en de gedrukte voedingsmiddelentabel van het Voedingscentrum te beperkt is, is het goed nieuws dat de twintigste, bijgewerkte druk van Kijk op calorieën van diëtiste Nicoline Duinker-Joustra is verschenen. Waar het Voedingscentrum niet verder komt dan 1100 verschillende producten (de uitgebreide versie heeft er 2080, die is ook online te raadplegen), biedt deze uitgave de voedingswaarden van naar eigen zeggen bijna 8000 producten, met gegevens over de macronutriënten (eiwitten, koolhydraten, vetten). Maar, het moet gezegd, de tabel van het Voedingscentrum geeft meer gedetailleerde informatie, zoals het gehalte aan vezels, mineralen en sporenelementen, vitamines en verzadigde en onverzadigde vetten.

Kijk op calorieën begint met twintig pagina’s over voedingsleer waarin de functie en het belang van de verschillende bouwstenen in eten en drinken worden uitgelegd, en tips worden gegeven voor een evenwichtige voeding, een gezond gewicht en een goede manier om af te vallen. Tot slot wordt de informatie op etiketten uitgelegd.

De tabel biedt inderdaad véél producten, en soms duurt het even voordat je iets hebt gevonden. Door elkaar staan producten in alfabetische volgorde en subcategorieën die hun eigen alfabet hebben. Die subgroepen staan in de inhoudsopgave vermeld die meteen dienst doet als (onduidelijk) register. Wat meteen opvalt, en vreemd is na de adviezen voor gezonde voeding, is het ontbreken van de subgroepen vis, groenten en fruit. Wil je verschillende soorten vis of fruit met elkaar vergelijken, dan zul je flink moeten bladeren.

Prettig is de kleuraanduiding van het aantal calorieën, zodat je in één oogopslag ziet hoeveel een portie van een bepaald ingrediënt of gerecht bijdraagt aan de dagelijkse energie-inname. Hoewel, al die verschillende porties zijn verwarrend. Voorbeeldje: bij de bamimaaltijden worden porties van 400 gram aangehouden, behalve bij die van Knorr, dan is het opeens 250 gram. En als je nu zélf bami wilt maken? In de lijst vind je kruidenmix voor bami, bamigroenten, bamimix en bamivlees, maar BAMI, weet je wel, die deegslierten waar het gerecht naar genoemd is, die staan er niet bij! Even kijken bij ‘pasta, deegwaren’… Nee, ook niet.

Nogmaals, heb je geen internet, dan heb je met deze Kijk op calorieën basisinformatie over veel producten en ingrediënten bij de hand, al moet je soms puzzelen waar je iets kunt vinden. Ik heb wel een tip voor de samenstelster die de gebruikswaarde van de tabel ten goede komt. In de inleiding wordt gewaarschuwd voor lege calorieën die wel energie leveren maar geen bouwstoffen. Maak daar een extra kolom van in de tabel.

Nicoline Duinker-Joustra, Kijk op calorieën (Uitg. Kosmos, 2013, 20ste, geheel herziene druk)

Tags: ,

Leave a Reply


Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: