Mark Janssen, Handboek paddestoelen voor gevorderden

January 6th, 2013

Op eigen risico

Janssenhandboek2
Te koop via deze website

Een jaar na het verschijnen van het Handboek paddestoelen kwam Mark Janssen met een vervolg, een boek voor de gevorderde paddestoelenzoeker. Al in de inleiding blijkt dat dit nieuwe handboek inderdaad voor gevorderden is bedoeld, er wordt veel kennis voor-ondersteld en de plukker moet ‘ enkele’ seizoenen ervaring hebben opgedaan voordat deze zich aan deze meer zeldzame exemplaren kan wagen.  De paddestoelen zijn gegroepeerd in zes families, Amanieten, Boleten, Cantharellen, Champignons, Oesterzwammen en Russula’s. Ieder hoofdstuk opent met algemene  kenmerken (en het herkennen van giftige exemplaren), na de met duidelijke foto’s geïllustreerde beschrijvingen van de ondersoorten volgen culinaire recepten. Minder dan in het eerste deel, maar, zo verklaart Janssen, veel recepten uit het eerste Handboek zijn ook voor deze paddestoelen te gebruiken. De beschrijvende hoodstukken worden afgewisseld met Intermezzo’s, bespiegelingen van de auteur over aspecten als de dood (giftige paddestoelen maar ook paddestoelen op het kerkhof), rauwe paddestoelen, en seks.

In het hele boek staat geen woord over de ecologische aspecten van het plukken. Kun je zomaar een complete heksenkring aan weidechampignons plukken? Ik ben geen mycoloog, en waarschijnlijk produceert de ondergrondse schimmel gewoon nieuwe paddestoelen. Maar wat als er nu iedere keer opnieuw mensen de boel kaalplukken? Hoe zit het met commerciële plukkers? Zeker omdat in dit boek de meer zeldzame soorten worden beschreven, zou een waarschuwing om met beleid te werk te gaan op zijn plaats zijn.

Het register bevat trefwoorden uit beide delen, de bibliografie is alleen voor dit deel voor gevorderden. Er is geen register op recepten.

Ook als je je niet aan het zelf plukken wilt wagen, is dit een onderhoudend en informatief boek. Wil je wel gaan plukken, neem dan de waarschuwingen ter harte. Sommige paddestoelen eet je maar één keer.

Mark Janssen, Handboek paddestoelen. Zoeken & bereiden voor gevorderden (Mark Janssen, ADSearch, Amsterdam, 2011, ISBN 9789490776008)

Tags: ,