Julie Smit, Net niet Grieks

January 28th, 2013

aardbei4h copy

De rijkdom van Griekenland

netnietgrieks

Smitaki.nl

Wat een verademing, een kookboek dat niet voor de helft bestaat uit foto’s, die zelf weer voor de helft bestaan uit portretten van de auteur en familie of sfeervolle landschapjes en keukeninterieurs! Nee, dit boek is niet alleen om uit te koken, maar ook om te genieten van de fleurige tekeningen van illustratrice Sylvia Weve. De titel, Net niet Grieks, is goed gekozen. De schrijfster, Julie Smit, woont al jaren op het Griekse eiland Lesbos, waar zij haar blog Hotel Boekenlust met boekbesprekingen bijhoudt. In plaats van het zoveelste boek over de traditionele Griekse keuken op de markt te brengen, geeft Julie haar eigen kijk op de Griekse keuken.

Het boek is ingedeeld in maanden, en per maand spelen enkele, vooral plantaardige, ingrediënten de hoofdrol. Overigens worden die plantaardige ingrediënten ook regelmatig gecombineerd met vlees en vis, het is geen vegetarisch kookboek. De inleidende teksten bij de maanden en recepten bieden veel leuke weetjes over de rol van allerlei soorten voedsel in de Griekse mythologie. Een mooi voorbeeld hoe Julie recepten inpast in de Griekse keuken is het recept voor Chocoladeperen met vijgensaus (maand september: amandelen, walnoten, vijgen). Poire Belle Hélène is bedacht door Escoffier naar aanleiding van een operette van Offenbach over de ontvoering van Helena, de aanleiding voor de Trojaanse oorlog. Een Grieks thema dus! Met de toevoeging van enkele ingrediënten die geliefd zijn in de Griekse keuken brengt Julie de van oorsprong Franse Belle Hélène niet alleen cultureel, maar ook culinair met Griekenland in verband.

Boeiend vond ik de recepten met chorta, die samen met vis het hoofdstuk Februari vormt. Chorta, dat heet in het Nederlands met een ouderwets woord warmoes. Alles wat in het voorjaar uit de grond naar boven komt en groene blaadjes heeft, valt onder chorta (en warmoes). Dus niet alleen wilde spinazie, maar ook brandnetel-, paardebloem- of distelblad. Planten die we ook hier in de berm vinden (als je ze maar niet vlak langs autowegen plukt!). Verder is de lichte moussakaversie van Julie die als mezze wordt geserveerd (uit het Juli-hoofdstuk) beslist de moeite waard, en zo zijn er meer recepten.

Het register achterin is overzichtelijk: ingrediënten staan vet gedrukt, de verwijzingen gaan ook naar recepten waarin het ingrediënt niet in de recepttitel staat vermeld. Een enkele keer maakt de achtergrondkleur de tekst, grijs gedrukt in een dunne, schreefloze letter, moeilijk leesbaar. Maar dat is dan ook het enige minpuntje aan dit vrolijke en inspirerende kookboek.

Julie Smit, Net niet Grieks. Koken met Griekse ingrediënten. (Smitaki Books, 2012, ISBN 9789081650106)
Let op, sommige websites vermelden de uitgever als Emitaki. Zij zien de Griekse sigma (letter s) voor een E aan. Het boek is rechtstreeks via de uitgever te bestellen, en natuurlijk via de boekhandel.

Tags: ,