Sean Brand, Literary Feasts

May 31st, 2010

Leuk bladerboekje, maar je kunt er niet uit koken

Bol.com
Amazon.de
(geen verzendkosten)

Een mooi boekje om te zien. Stofomslag en hardcover hebben dezelfde mooie illustratie van een zeventiende-eeuws stilleven gecombineerd met een textielpatroon met bloemen en blaadjes, de teksten zijn verlucht met illustraties in tweekleurendruk (zwart en oranje) van Sarah Young.
De auteur heeft letterkunde gestudeerd, en was onder andere recensent van restaurants. Volgens de achterflap heeft Sean Brand een aantal boeken gepubliceerd over kunst, politiek en middeleeuws Europa. Op internet kom ik alleen dit boekje tegen en Make your own paper dragons waarvan ik niet zeker weet of dit dezefde Sean Brand is.
Verdeeld over zeven hoofdstukken (Breakfast, Lunch, Tea, Dinner, Eating Outdoors, Children’s Meals en Special Occasions) staan fragmenten uit 35 literaire werken van overwegend Engelstalige auteurs (waarbij Dickens met drie en Lewis Carroll met twee werken is vertegenwoordigd). De fragmenten –vaak slechts enkele regels- gaan vergezeld van wat achtergrondinformatie over auteur, het boek en de omstandigheden van de maaltijd. De stukjes bieden zo leuke inkijkjes in allerlei al dan niet fictieve maaltijden, zoals de gruwelijke maaltijd van de Walrus en de Timmerman in Carroll’s Through the Looking Glass, en de maaltijd bij de gierige admiraal Penn uit de dagboeken van Samuel Pepys. Bij de stukjes staan in een kader melige lijstjes met [what] you will need. Bij Beowulf (een Angelsaksisch gedicht dat waarschijnlijk in de achtste eeuw is ontstaan) is dat “A great hall; Chieftains, thanes and minstrels; Shields along the walls; Roast meat finger-style; Ale-cups; Furry outfits; A hideous slathering monster from the lagoon”. De fragmenten worden ook nog in vier categorieën geclassificeerd: op literaire kwaliteit, smakelijkheid, gezelschap en soort maaltijd, maar deze zijn al evenmin echt informatief. Recepten kom je vrijwel niet tegen, helemaal niet in uitgewerkte vorm.
Als literair boekje is het niet onaardig, maar de claim dat “Literary Feasts [restores] readers’ desires to eat, drink, and be merry” wordt voor mij niet waargemaakt. Sean Brand heeft duidelijk meer aandacht voor de literaire kant gehad dan voor de gastronomische. Het is wel een amusant bladerboekje voor in een wachtkamer of andere plek waar mensen wel eens uit verveling een tijdschrift of boek ter hand nemen.
Sean Brand, Literary Feasts. Inspired Eating from Classic Fiction (Atria Books, 2006, ISBN 9780743288286)